ranking kierunków studiów

Co zmieniliśmy w Rankingu Uczelni Akademickich 2024?

Kapituła Rankingu wprowadziła w edycji 2024 korekty metodologii w czterech kryteriach. Zmiany wag, liczone łącznie, nie przekraczają pięciu punktów procentowych, co – zgodnie z przyjętymi zasadami – w pełni zapewnia możliwość porównywania wyników w układzie „rok do roku”.

W kryterium Absolwenci na rynku pracy:

Zmieniono sposób liczenia wskaźnika ELA. W tegorocznym rankingu oceniane są osobno dwa kryteria: „Wynagrodzenia absolwentów” i „Zatrudnienie absolwentów” (waga po 6%).

  • Wynagrodzenia absolwentów” – wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania, dane uwzględniają wynagrodzenia absolwentów w 2022 r.
  • Zatrudnienie absolwentów” – wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w 2022 r. – dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów.

Ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której uwzględniano zatrudnienie absolwentów w pierwszym roku po graduacji.

W kryterium Potencjał naukowy:

  • O 2 punkty procentowe zmniejszono wagę wskaźnika „Ewaluacja działalności naukowej”, co wpłynęło na zmniejszenie do 13 proc. wagi kryterium „Potencjał naukowy”.
  • Wskaźnik „Uprawnienia doktorskie” zastąpiono wskaźnikiem „Kształcenie doktorantów w szkołach doktorskich” – mierzonym jako relacja liczby doktorantów kształcących się w szkołach doktorskich prowadzonych przez uczelnię do liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych ze stopniem doktora habilitowanego lub tytułem profesora.

W kryterium Efektywność naukowa:

  • Wskaźnik „Efektywność pozyskiwania środków finansowych na badania” uwzględnia zróżnicowanie kosztochłonności badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi. Ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której nie uwzględniano zróżnicowania kosztochłonności prowadzenia badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi.
  • Dodano nowy wskaźnik „Środki pozyskane z programów ramowych UE na rzecz badań naukowych i innowacyjności” mierzony jako suma środków finansowych pozyskanych z programów ramowych UE na rzecz badań naukowych i innowacyjności w odniesieniu do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku. Wskaźnik dotyczy środków przypadających na lata 2022-2023 i uwzględnia zróżnicowanie kosztochłonności badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi. Waga: 3 punkty procentowe, z czego 2 punkty procentowe pozyskano z kryterium „Potencjał naukowy”, a 1 punkt procentowy ze wskaźnika „Rozwój kadry własnej”.

W kryterium Umiędzynarodowienie:

  • Zrezygnowano ze wskaźnika „Projekty partnerstw strategicznych, w które zaangażowana jest uczelnia w ramach programu Erasmus+”.
  • Zwiększono o 0,5 punktu procentowego wagę wskaźnika „Wymiana studencka (wyjazdy)” i „Wymiana studencka (przyjazdy)”.
  • We wskaźniku „Wymiana kadry akademickiej (wyjazdy) w ramach programu Erasmus+”, uwzględniono wyjazdy minimum 5-dniowe (w ubiegłym roku minimum 7-dniowe).

 

Anna Rejer
analityczka rankingowa

Partner
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partner Honorowy
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partnerzy Merytoryczni
Rankingu Szkół Wyższych 2024