
Rośnie rola kobiet w branży ICT
Wg raportu „Kobiety na politechnikach 2024”, przygotowywanego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy we współpracy z OPI-PIB, w latach akad. 2019/2020 – 2022/2023, liczba kobiet studiujących na kierunkach z obszaru informatyki wzrosła o 25,47%
Zwiększenie liczby kobiet pracujących w sektorze ICT jest istotne z przynajmniej dwóch powodów. Pierwszy to aspekt czystko ekonomiczny. Jak wynika z analizy McKinsey, zwiększenie odsetka pań pracujących na Starym Kontynencie w branży do poziomu 45% (obecnie wg. różnych danych waha się on w granicach 15-20%) zwiększyłoby PKB UE nawet o 600 mld euro. Drugim ważnym aspektem jest fakt, że różnorodności płci pozytywnie wpływa na wydajność pracy zespołów i potencjał innowacyjny firm technologicznych. Tymczasem już na poziomie szkolnictwa – zarówno podstawowego, jak i średniego – silnie utrwalone i kultywowane stereotypy dot. kierunków wyboru kariery przez kobiety stają się przyczyną rezygnacji z wymarzonej kariery. Dziewczynki namawiane są na nauki humanistyczne, słysząc, że przedmioty ścisłe są dla chłopców. Wyniki opracowania Perspektyw „Potencjał kobiet dla branży informatycznej” wskazują, że aż czwarta kobieta, która wybrała studia technologiczne była namawiana do zmiany swojej decyzji.
W tej sytuacji, rolę wspierającą młode talenty w rozpoczęciu kariery w sektorach branżach technicznych, często przejmują sami liderzy branż. Najczęstszą praktyką jest tworzenie własnych, autorskich, programów lub wspieranie już istniejących projektów. – Działając na polskim rynku od ponad 20 lat zrealizowaliśmy szereg inicjatyw, dzięki którym rola kobiet w branży technologicznej rośnie. Są to zarówno globalne przedsięwzięcia, wdrażane przez nas tu na miejscu, jak i własne, które powstały z myślą wyłącznie o rynku lokalnym. – mówi Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR, Huawei Polska.
Dziewczyny na Politechniki!
Kampania „Dziewczyny na Politechniki! Dziewczyny do ścisłych!” to najstarsza w Polsce i jednocześnie pionierska w swoim zamyśle inicjatywa, której celem jest przełamywanie stereotypów w myśleniu uczennic szkół ponadpodstawowych i zachęcanie ich do podejmowania studiów technicznych. Jej twórcy – Fundacja „Edukacyjna Perspektywy” oraz Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych – skupili się na praktycznych działaniach, takich jak np. organizowanie Dni Otwartych na uczelniach oferujących kształcenie na kierunkach ścisłych. Podczas spotkań ze studentami pracowniczki firm technologicznych dzielą się z uczestniczkami własnym doświadczeniem opowiadając o swojej ścieżce kariery. Ważną rolę w kampanii pełnią studentki, wykładowczynie oraz firmy wspierające projekt. – Naszą rolą, jako partnera technologicznego, jest pokazanie młodym kobietom, jak wyglądać może ich kariera zawodowa w praktyce. Dzięki spotkaniom z naszymi ekspertkami mogą z pierwszej ręki dowiedzieć się, jak na co dzień wygląda praca w IT – mówi Alicja Tatarczuk.
O tym, jak potrzebna – i skuteczna – jest prowadzona od 17 lat Kampania, mówią liczby. Wg. raportu „Kobiety na politechnikach 2024”, przygotowywanym przez Fundację Edukacyjną Perspektywy we współpracy z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, w latach akademickich 2019/2020 – 2022/2023, liczba kobiet studiujących na kierunkach z obszaru informatyki wzrosła o 25,47%, podczas gdy liczba mężczyzn o 12,96%. W tym samym czasie na polskich uczelniach technicznych zauważalnie wzrasta liczba kierunków z obszaru technologii: z 416 do 466.
Kosmos i Malina
Mając na uwadze, że zainteresowania i stereotypy dotyczące „męskich” i „żeńskich” zawodów kształtują się na etapie szkoły podstawowej, podejmowane przez liderów branż inicjatywy skupiają się również na tej grupie wiekowej. – Dlatego, wraz z Fundacją Zaczytani. org, przygotowaliśmy autorski projekt pod nazwą „Kosmos i Malina”. Jego celem jest zmotywowanie młodych dziewczyn do rozwijania zainteresowań z zakresu nauk ścisłych, matematyki oraz technologii – mówi Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR, Huawei Polska.
W ten sposób powstała książka, której zadaniem jest inspirowanie przyszłych informatyczek, inżynierek, żeby niezależnie od społecznych ograniczeń rozwijały swoje pasje. Książka, w sposób przystępny dla dzieci w wieku 9-12, na przykładzie kontrastu między dwoma światami reprezentowanymi przez: kosmos – symbolizujący kreatywność i odwagę, i malinę – reprezentującą naukę i bezpieczeństwo – pokazuje, że połączenie różnych wartości jest możliwe i że warto o nie zabiegać.
Zachęceni sukcesem książki, organizatorzy przedsięwzięcia zdecydowali się nagrać ją w formie audiobooka oraz, żeby dotrzeć do międzynarodowej społeczności, przetłumaczyć na język angielski oraz ukraiński, aby dzięki temu mogły się z nią zapoznać przebywające w Polsce dzieci uchodźców. – W wyniku ulegania, kształtowanym już na wczesnym etapie życia, stereotypom dot. tego, jaki zawód jest odpowiedni dla kobiet, a jaki dla mężczyzn, odsetek kobiet podejmujących studia informatyczne w Polsce, wynosi zaledwie ok. 15%. Wspierając zawodowe marzenia młodych kobiet jednocześnie przeciwdziałamy lukom kadrowym zaistniałym w obszarze nowych technologii – podsumowuje Alicja Tatarczuk.
Seeds for the Future
Doskonałym przykładem – oraz jednocześnie dowodem – jak na naszych oczach zmienia się branża technologiczna jest w program Huawei Seeds for the Future. To organizowane od ponad 15 lat, skierowane do studentów i studentek kierunków STEM (z ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) wydarzenie przyciąga więcej kobiet, niż mężczyzn – aż 72% spośród rekordowej liczby 250 zeszłorocznych zgłoszeń stanowiły studentki. Uczestnicy biorą udział w serii intensywnych zajęć, dyskusji oraz wykładów skupionych wokół tematyki wiodących trendów technologicznych, takich jak rozwój sztucznej inteligencji, zastosowania 5G, cloud computing czy produkcja zielonej energii. – Program Seeds for the Future to nasza globalna inicjatywa, która powstała po to, aby niwelować różnice między płciami, a także tworzyć świat, w którym kobiety będą mogły nie tylko uczestniczyć, ale także przewodzić nam w cyfrowej przyszłości – mówi ekspertka Huawei.
Opisane powyżej przykłady inicjatyw, choć idące pod prąd niezwykle silnie utrwalonymi w polskim społeczeństwie stereotypom dot. wyboru ścieżki kariery przez kobiety, przynoszą efekty. Według raportu „Kobiety w IT w 2023” aż 40 proc. specjalistek pracujących w IT awansowało w 2022 r. To pokazuje, jak szybko zachodzą zmiany w podejściu do roli kobiet w branży w samych firmach.