ranking kierunków studiów

Prestiż, renoma, uznanie...

2020 najmłodszych profesorów belwederskich i doktorów habilitowanych wzięło udział w badaniu opinii akademickiej na temat poziomu kształcenia w polskich szkołach wyższych. Wyniki tego badania są podstawą jednego z kluczowych wskaźników (prestiż uczelni) wchodzących w skład metodologii Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2024. Poprosiliśmy kilka osób o zgodę na upublicznienie ich ocen i szersze uzasadnienie wyborów.

Prof. dr hab. inż. Renata Kotynia, Politechnika Łódzka, prodziekan ds. rozwoju, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, kierownik Katedry Budownictwa Betonowego.

Moje rekomendacje: Politechnika Gdańska, Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska.

Politechnika Gdańska w 2019 roku zajęła drugie miejsce w kraju i została najwyżej sklasyfikowana wśród uczelni technicznych w konkursie „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Celem konkursu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego było wyłonienie i wsparcie 10 najlepszych uczelni, które staną się ośrodkami badawczymi i będą w stanie skutecznie konkurować z najlepszymi uczelniami w Europie i na świecie.

Ekranoplan to typ samolotu bezzałogowego, który leci nisko nad wodą, wykorzystując efekt przypowierzchniowy. Samolot, który powstaje na Politechnice Gdańskiej, będzie pierwszą tej wielkości i tego typu jednostką na świecie, a jego głównym celem jest wspieranie działań morskich oddziałów wojska. Projekt powstaje w ramach konsorcjum Politechniki Gdańskiej, która jest jego liderem, Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.

Ideatorium to przestrzeń wzajemnej inspiracji w zakresie projektowania angażujących zajęć, wydarzenie adresowane do wykładowców i doktorantów polskich uczelni wszystkich dziedzin wiedzy. Każdego roku przez dwa dni niemal 200 nauczycieli akademickich z kilkudziesięciu ośrodków akademickich z całej Polski dzieli się swoimi pomysłami podczas sesji ideatoryjnych, debat, sesji plakatowych i wieczoru integracyjnego.

Politechnika Warszawska ma status europejskiego centrum kształcenia – uczelni otwartej na studentów z całego świata, nauczającej w sposób nowoczesny i efektywny, z dużym komponentem zajęć projektowych i silnym powiązaniem kształcenia z badaniami.

Zamierza tworzyć nowe programy kształcenia – powiązane z priorytetowymi obszarami badawczymi i z potrzebami otoczenia społeczno-gospodarczego, ale także interdyscyplinarne i międzywydziałowe. Będzie także rozwijać współpracę nie tylko z czołowymi technicznymi uczelniami europejskimi w ramach inicjatywy Uniwersytety Europejskie, ale również z najlepszymi uczelniami z innych obszarów geograficznych.

PW jest silna różnorodnością kompetencji swoich kadr naukowych i dydaktycznych. Wykorzystanie tego potencjału wymaga integracji wysiłków zespołów z różnych jednostek i dyscyplin naukowych, dlatego stworzenie mechanizmów motywujących taką współpracę jest jednym z priorytetów na następne lata.

Politechnika Wrocławska badając, ucząc i współdziałając inspiruje i wspiera rozwój osobowości. W oparciu o wiedzę i standardy etyczne, wykazując wrażliwość na potrzeby społeczne i globalne wyzwania, z odwagą i odpowiedzialnością kształtują przyszłość. Jako europejski wielodziedzinowy uniwersytet techniczny, afirmujący wolność, prawdę, ciekawość i radość poznania, prowadzi interdyscyplinarne kształcenie i badania na miarę oczekiwań społeczeństwa i gospodarki.

Prof. dr hab. Robert Socha, Katedra Nauk o Bezpieczeństwie, Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej.

Moje rekomendacje: Akademia WSB, Akademia Pożarnicza w Warszawie, Akademia Sztuki Wojennej, Akademia Policji w Szczytnie.

Dlaczego Akademia WSB? Przede wszystkim kadra dydaktyczna, gdyż na kierunku bezpieczeństwo narodowe zajęcia prowadzą osoby, które łączą wiedzę z doświadczeniem, tj. naukę z praktyką. Są to osoby wywodzące się z formacji umundurowanych, służb czy też sił zbrojnych, posiadające jednocześnie bogaty dorobek naukowy, potwierdzony posiadanymi stopniami i tytułami naukowymi. Tworzą oni tym samym tożsamość nauk o bezpieczeństwie, nie tylko w wymiarze krajowym, ale również międzynarodowym.

W parze z kadrą dydaktyczną idzie zaplecze dydaktyczno-naukowe. Nowoczesne laboratoria, w tym laboratorium symulacji lotu dronem, laboratrium technik mediacji i negocjacji, laboratorium kryminalistyczne, wirtualne trenażery strzeleckie, czy też nauczanie metodą case study, to tylko niektóre atuty studiów w Akademii WSB na kierunku bezpieczeństwo dostosowane zarówno do zainteresowań studentów, jak i wyzwań współczesnego środowiska bezpieczeństwa.

Ważny aspekt dla osób wiążących przyszłość z bezpieczeństwem stanowi, jak ja to określam, ścieżka rozwoju naukowego studenta. Mianowicie może on w Akademii WSB przejść wszystkie etapy awansu zawodowego i naukowego w naukach o bezpieczeństwie, od otrzymania tytułu zawodowego licencjata po stopień naukowy doktora habilitowanego.

I co jeszcze ważne – możliwość rozwijania przez studentów swoich pasji, brania udziału w tworzeniu innowacyjnych projektów, spędzania kreatywnie czasu w gronie osób o podobnych zainteresowaniach, poprzez aktywność w kołach naukowych oraz w ramach działających centrów badań.

Wśród centrów zwróciłbym uwagę na jedyne takie w Polsce, jakim jest Akademickie Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście, działające pod patronatem Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście, stanowiącego integralną częścią Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Pośród wielu polskich uczelni kształcących na kierunku bezpieczeństwo, rekomendowałbym również wspomniane już akademie, tj. Akademię Pożarniczą, Akademię Policji i Akademię Sztuki Wojennej. Zapewne każda z nich może poszczycić się większymi lub mniejszymi sukcesami, a prowadzona działalność naukowa od wielu lat przynosi również wymierne wyniki w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie. Wszystkie wymienione uczelnie są silnymi ośrodkami dydaktyczno-naukowymi w obszarze nauk społecznych, w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie, o czym świadczy m.in. fakt podniesienia rangi uczelni do akademii w przypadku byłej Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Wiąże się to bezpośrednio m.in. z liczbą międzynarodowych projektów naukowo-badawczych, w których uczelnie uczestniczą, a także z poszerzaniem oferty dydaktycznej.

Niewątpliwie, zatrudniona w wymienionych uczelniach kadra, na którą składają się wybitni przedstawiciele swoich dziedzin, stanowi gwarancję wysokiej jakości kształcenia. Przy czym, Akademię Pożarniczą rekomendowałbym przede wszystkim dla absolwentów szkół średnich, którzy swoją przyszłość wiążą z ochroną przeciwpożarową i ochroną ludności, a Akademię Policji tym, którzy myślą o służbie w formacjach odpowiedzialnych za ochronę porządku publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem Policji.

Partner
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partner Honorowy
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partnerzy Merytoryczni
Rankingu Szkół Wyższych 2024