ranking kierunków studiów

Metodologia Rankingu Uczelni Akademickich 2024

Ranking Uczelni Akademickich Perspektywy 2024 obejmuje polskie uczelnie akademickie (publiczne oraz niepubliczne), które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia doktora w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej oraz posiadają minimum 200 studentów studiów stacjonarnych. W Rankingu uwzględnione zostały uczelnie, które miały przynajmniej dwa roczniki absolwentów.

Prestiż - 12%

  • Ocena przez kadrę akademicką – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry akademickiej (pracownicy uczelni, którzy uzyskali tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego w latach 2019-2023). W ocenie uwzględnia się również głosy oddane w badaniu przeprowadzonym w poprzednim roku. Badanie metodą CAWI, w podziale na trzy grupy (uczelnie akademickie, uczelnie niepubliczne i publiczne uczelnie zawodowe), realizowane przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”. Źródło: badanie własne (10%)
  • Uznanie międzynarodowe – kryterium mierzone pozycją uczelni w globalnych rankingach akademickich opublikowanych w roku 2023. Uwzględnione zostały następujące rankingi: ARWU, THE, QS, USNews, CWTS Leiden, FT oraz Webometrics. Źródło: międzynarodowe rankingi uczelni (2%)

Absolwenci na rynku pracy - 12%

  • Wynagrodzenia absolwentów – ZMIANA METODOLOGII: wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane uwzględniają wynagrodzenia absolwentów w 2022 r. (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której brano pod uwagę wynagrodzenia absolwentów w pierwszym roku po graduacji). Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (6%)
  • Zatrudnienie absolwentów – ZMIANA METODOLOGII: wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w roku 2022 – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której brano pod uwagę zatrudnienie absolwentów w pierwszym roku po graduacji). Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (6%)

Potencjał naukowy - 13%

  • Ewaluacja działalności naukowej – suma ocen (kategorii) nadanych poszczególnym dyscyplinom, które w danej uczelni podlegały ocenie KEN w ramach ewaluacji, ważona liczbą pracowników prowadzących działalność naukową w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej w ocenianych dyscyplinach (tzw. liczba N) i odniesiona do całkowitej liczby tych pracowników. Źródło: POL-on (10%)
  • Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach – wskaźnik zdefiniowany jako liczba wysokokwalifikowanej kadry akademickiej na uczelni (pracownicy badawczy i badawczo-dydaktyczni ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (1%)
  • Uprawnienia doktorskie i habilitacyjne – suma ważona uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego posiadanych przez uczelnię (2 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia posiada uprawnienie oraz 3 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora i 3 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora habilitowanego) według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (1%)
  • Kształcenie doktorantów w szkołach doktorskich – NOWY WSKAŹNIK mierzony jako relacja liczby doktorantów kształcących się w szkołach doktorskich prowadzonych przez uczelnię do liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych ze stopniem doktora habilitowanego lub tytułem profesora według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (1%)

Efektywność naukowa – 30%

  • Efektywność pozyskiwania środków finansowych na badania – ZMIANA METODOLOGII: suma środków finansowych na badania i rozwój pozyskanych w latach 2022-2023 w odniesieniu do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku. Wskaźnik uwzględnia zróżnicowanie kosztochłonności badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu wzięto średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której nie uwzględniano zróżnicowania kosztochłonności prowadzenia badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi). Źródła: POL-on i ankieta uczelni – dane ze sprawozdania PNT-01 (6%)
  • Środki pozyskane z programów ramowych UE na rzecz badań naukowych i innowacyjności – NOWY WSKAŹNIK mierzony jako suma środków finansowych pozyskanych z programów ramowych UE na rzecz badań naukowych i innowacyjności w odniesieniu do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku. Wskaźnik dotyczy środków przypadających na lata 2022-2023 i uwzględnia zróżnicowanie kosztochłonności badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi. Źródła: POL-on i baza CORDIS (3%)
  • Rozwój kadry własnej – wskaźnik zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w latach 2022 i 2023 (stopień doktora habilitowanego z wagą 1,5; tytuł profesora z wagą 2,0) w relacji do liczby nauczycieli akademickich ze stopniem doktora lub doktora habilitowanego, lub z tytułem profesora zatrudnionych w uczelni na etacie według stanu na koniec roku. Źródło: POL-on (3%)
  • Nadane stopnie naukowe – liczba stopni naukowych nadanych przez uczelnię w latach 2022 i 2023 (stopień doktora z wagą 1,0; stopień doktora habilitowanego z wagą 1,5) w relacji do liczby nauczycieli akademickich ze stopniem doktora lub doktora habilitowanego, lub z tytułem profesora zatrudnionych w uczelni na etacie według stanu na koniec roku. Źródło: POL-on (3%)
  • Publikacje – liczba publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS w latach 2019-2023 w relacji do łącznej liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych według stanu na koniec roku. Źródło: SciVal i POL-on (3%)
  • Cytowania – liczba cytowań publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS za lata 2019-2023 (bez uwzględniania autocytowań) w relacji do liczby tych publikacji. Źródło: SciVal (3%)
  • FWCI (Field-Weighted Citation Impact) – wskaźnik określający relację liczby cytowań otrzymanych przez publikacje do średniej liczby cytowań otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2019-2023 (bez uwzględniania autocytowań). Źródło: SciVal (3%)
  • FWVI (Field-Weighted View Impact) – wskaźnik (wprowadzony w 2020 r.) określający relację liczby odsłon (wyświetleń na ekranie) publikacji uczelni do średniej liczby odsłon otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2019-2023. Źródło: SciVal (3%)
  • Top 10 (Publications in Top 10 Journal Percentiles) – wskaźnik określający, w jakim stopniu publikacje uczelni są obecne w 10% najczęściej cytowanych czasopismach na świecie. Wskaźnik wyznaczany jako relacja liczby publikacji znajdujących się w czasopismach posiadających najwyższy współczynnik CiteScore do liczby wszystkich publikacji uczelni w latach 2019-2023. Źródło: SciVal (3%)

Innowacyjność - 8%

  • Patenty i prawa ochronne w Polsce – liczba uzyskanych przez uczelnię patentów i praw ochronnych na wzory użytkowe w Polsce w latach 2021-2023 w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku, przypisanych do dyscyplin naukowych w dziedzinach mających „zdolność patentową” – czyli: nauk inżynieryjnych i technicznych, nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz części nauk społecznych. Źródło: POL-on i ankieta uczelni (3%)
  • Patenty i prawa ochronne za granicą – liczba uzyskanych przez uczelnię patentów i praw ochronnych na wzory użytkowe za granicą w latach 2021-2023 w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku, przypisanych do dyscyplin naukowych w dziedzinach mających „zdolność patentową” – czyli: nauk inżynieryjnych i technicznych, nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz części nauk społecznych. Źródło: POL-on i ankieta uczelni (3%)
  • SDG – wkład badań uczelni w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals – Agenda 2030). Źródło: Sci-Val (2%)

Warunki kształcenia - 10%

  • Dostępność kadr wysokokwalifikowanych – liczba nauczycieli akademickich zatrudnionych na etacie w grupach pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych (nauczyciele z tytułem profesora z wagą 2,0; nauczyciele ze stopniem doktora habilitowanego z wagą 1,5; nauczyciele ze stopniem doktora z wagą równą 1,0) w relacji do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą 0,6) według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (5%)
  • Akredytacje – wskaźnik mierzony liczbą posiadanych przez uczelnię aktualnych akredytacji i certyfikatów międzynarodowych, ważnych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą (przyznawanych do 2018 roku) oraz certyfikatów doskonałości kształcenia (przyznawanych obecnie przez PKA). Źródło: baza PKA oraz bazy międzynarodowych agencji akredytacyjnych (5%)

Umiędzynarodowienie - 15%

  • Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu na dzień 31.12.2023 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek studentów z zagranicy na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on (3%)
  • Studiujący w językach obcych – liczba studiujących w językach obcych w odniesieniu do ogółu studentów według stanu dzień 31.12.2023 (uwaga: uczelnie, w których odsetek studiujących w językach obcych wynosi co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on i ankieta uczelni (3%)
  • ICI (International Collaboration Impact) – średnia liczba cytowań otrzymanych przez publikacje posiadające współautora z zagranicy w latach 2019-2023 (bez uwzględniania autocytowań). Źródło: SciVal (2%)
  • Uczestnictwo w uniwersytecie europejskim – wskaźnik, który premiuje w takim samym stopniu uczelnie będące pełnymi członkami uniwersytetów europejskich, wyłonionych w konkursach Komisji Europejskiej. Źródło: baza Komisji Europejskiej (1%)
  • Nauczyciele akademiccy z zagranicy – liczba nauczycieli akademickich cudzoziemców w relacji do ogólnej liczby nauczycieli akademickich według stanu na dzień 31.12.2023 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek zagranicznych nauczycieli akademickich na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on (1%)
  • Wymiana kadry akademickiej (wyjazdy) w ramach Programu Erasmus+ – liczba pracowników uczelni, którzy w 2023 r. wyjechali w ramach Programu Erasmus+ na co najmniej 5 dni do zagranicznego ośrodka akademickiego w relacji do ogólnej liczby nauczycieli akademickich (uwaga: uczelnie, w których relacja liczby mobilności do liczby pracowników uczelni osiągnęła wartość przynajmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: baza Erasmus+ (1%)
  • Wymiana studencka (wyjazdy) – liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (1,5%)
  • Wymiana studencka (przyjazdy) – liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (1,5%)
  • Wielokulturowość środowiska studenckiego – liczba krajów, z których pochodzi przynajmniej 10 studentów cudzoziemców, według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (1%)

Partner
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partner Honorowy
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partnerzy Merytoryczni
Rankingu Szkół Wyższych 2024