ranking kierunków studiów

Metodologia Ranking Kierunków Studiów 2024

Ranking Kierunków Studiów to uporządkowana informacja o najpopularniejszych kierunkach studiów prowadzonych w polskich uczelniach akademickich. W rankingu 2024 „Perspektywy” oceniły 74 grupy kierunki studiów w 9. dziedzinach obejmujących nauki: humanistyczne, społeczne, ekonomiczne, ścisłe, przyrodnicze, techniczne, medyczne i o zdrowiu, a także rolnicze, leśne i weterynaryjne.

Uwaga: Jednostka prowadząca dany kierunek studiów musi posiadać przynajmniej jedno uprawnienie do nadawania stopnia doktora, bez względu na dziedzinę i dyscyplinę nauki. Kierunki objęte Rankingiem muszą posiadać na danej uczelni ofertę studiów jednolitych magisterskich lub studiów stacjonarnych II stopnia, zapewniając studentom możliwość kontynuacji nauki po ukończeniu studiów I stopnia na tym samym kierunku. Wyjątek stanowi ratownictwo medyczne.

Ranking Kierunków Studiów Perspektywy 2024, w zależności od specyfiki danego kierunku, składa się od 12 do 13. wskaźników pogrupowanych w sześć kryteriów. Różne są także wskaźniki wag poszczególnych kryteriów – w zależności od specyfiki kierunku.

Prestiż

  • Ocena przez kadrę akademicką – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry akademickiej (pracownicy uczelni, którzy uzyskali tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego w latach 2019-2023). W ocenie uwzględnia się również głosy oddane w badaniu przeprowadzonym w poprzednim roku. Badanie metodą CAWI, w podziale na trzy grupy (uczelnie akademickie, uczelnie niepubliczne i publiczne uczelnie zawodowe), realizowane przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”. Źródło: badanie własne

Absolwenci na rynku pracy

  • Wynagrodzenia absolwentów – ZMIANA METODOLOGII: wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane uwzględniają wynagrodzenia absolwentów w 2022 r. (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której brano pod uwagę wynagrodzenia absolwentów w pierwszym roku po graduacji). Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów
  • Zatrudnienie absolwentów – ZMIANA METODOLOGII: wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w roku 2022 – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której brano pod uwagę zatrudnienie absolwentów w pierwszym roku po graduacji). Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów

Potencjał akademicki

  • Ewaluacja działalności naukowej – kategoria naukowa dyscypliny wiodącej kierunku, przyznana uczelni dla tej dyscypliny w ramach ewaluacji jakości działalności naukowej prowadzonej przez KEN. Źródło: POL-on

Potencjał dydaktyczny

  • Akredytacje – wskaźnik mierzony liczbą posiadanych aktualnych akredytacji i certyfikatów międzynarodowych, ważnych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą (przyznawanych do 2018 roku), które zostały przyporządkowane do danego kierunku studiów oraz certyfikatów doskonałości kształcenia (przyznawanych obecnie przez PKA). Źródło: baza PKA oraz bazy międzynarodowych agencji akredytacyjnych.
  • Jakość przyjętych na studia – wskaźnik mierzony wynikami rozszerzonych egzaminów maturalnych osób, które w październiku 2023 podjęły studia na I roku studiów stacjonarnych na ocenianych kierunkach studiów. Wskaźnik odzwierciedla zarówno jakość uczelni (najzdolniejsi maturzyści wybierają uczelnie mające opinie najlepszych), jak i tworzy jakość uczelni, gdyż zdolni studenci wpływają na wyższy poziom procesu kształcenia. Źródło: dane przekazane przez uczelnie.

Potencjał naukowy

  • Publikacje – liczba publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS w latach 2019-2023 w odniesieniu do dyscypliny wiodącej dla danego kierunku. Źródło: SciVal
  • Cytowania – liczba cytowań publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS za lata 2019-2023 (bez uwzględniania autocytowań) w relacji do liczby tych publikacji w dyscyplinie wiodącej dla danego kierunku studiów. Źródło: SciVal
  • FWCI (Field-Weighted Citation Impact) – wskaźnik określający relację liczby cytowań otrzymanych przez publikacje do średniej liczby cytowań otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2019-2023 (bez uwzględniania autocytowań). Źródło: SciVal
  • FWVI (Field-Weighted View Impact) – wskaźnik (wprowadzony w 2020 r.) określający relację liczby odsłon (wyświetleń na ekranie) publikacji uczelni do średniej liczby odsłon otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2019-2023, w odniesieniu do dyscypliny wiodącej dla danego kierunku studiów. Źródło: SciVal
  • Top 10 (Publications in Top 10 Journal Percentiles) – wskaźnik określający, w jakim stopniu publikacje uczelni są obecne w 10% najczęściej cytowanych czasopismach na świecie. Wskaźnik wyznaczany jako relacja liczby publikacji znajdujących się w czasopismach posiadających najwyższy współczynnik CiteScore do liczby wszystkich publikacji uczelni w latach 2019-2023. Źródło: SciVal

Umiędzynarodowienie

  • Publikacje we współpracy zagranicznej – udział publikacji z lat 2019-2023 posiadających współautora z zagranicy we wszystkich publikacjach w dyscyplinie wiodącej dla danego kierunku studiów. Źródło: SciVal.
  • Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu na dzień 31.12.2023 (uwaga: kierunki, które mają odsetek studentów z zagranicy na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on

Kryteria dodatkowe

  • Egzaminy lekarskie i dentystyczne – wskaźnik dodatkowy dla kierunku lekarskiego i stomatologii; oparty jest o wyniki Lekarskiego Egzaminu Krajowego. Źródło: baza LEK.
  • Egzaminy na aplikacje prawnicze – wskaźnik dodatkowy dla kierunku prawo; oparty jest o wyniki egzaminów na aplikacje radcowskie i adwokackie. Źródło: wyniki egzaminów.
  • EngiRank – wskaźnik dodatkowy dla wybranych kierunków technicznych, oparty o wyniki rankingów dyscyplinowych EngiRank 2023. Źródło: wyniki rankingu EngiRank.

Uwaga 1: Wyrażenie „b.d.” we wskaźniku „jakość przyjętych na studia” oznacza, że nie otrzymaliśmy od uczelni danych dotyczących wyników maturalnych. Natomiast do obliczeń przyjęliśmy metrykę minimum – oznacza to, że nie zerujemy tego wskaźnika, a przyjmujemy najmniejszy wynik maturalny danej uczelni w obrębie pozostałych ocenianych kierunków.

Uwaga 2: Wyrażenie „-” we wskaźnikach bibliometrycznych oznacza, że uczelnia miała mniej niż 10% średniej wartości liczby publikacji w obrębie danego kierunku studiów. Obliczanie wskaźników bibliometrycznych na tak małych próbkach może prowadzić do przekłamań i przedstawia zły obraz uczelni znajdujących się w rankingu. Aby temu zapobiec, zdecydowaliśmy się wprowadzić tzw. threshold – jeżeli uczelnia nie przekroczy pewnego progu publikacji, to we wskaźnikach bibliometrycznych wstawiamy znak „-”. Natomiast w obliczeniach przyjęliśmy metrykę minimum – oznacza to, że nie zerujemy tych wskaźników, a przyjmujemy najmniejszą wartość danego wskaźnika w obrębie pozostałych uczelni znajdujących się w danym rankingu.

Partner
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partner Honorowy
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partnerzy Merytoryczni
Rankingu Szkół Wyższych 2024