ranking kierunków studiów

Metodologia Rankingu Uczelni Niepublicznych 2024

Ranking Uczelni Niepublicznych Perspektywy 2024 uwzględnia niepubliczne szkoły wyższe, które posiadają uprawnienia do prowadzenia studiów co najmniej II stopnia lub jednolitych magisterskich, miały minimum dwa roczniki absolwentów, wzięły udział w badaniu ankietowym (nie dotyczy akademickich uczelni niepublicznych) oraz łącznie studiuje w nich minimum 200 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, przy czym obligatoryjnym warunkiem wejścia jest prowadzenie przez uczelnię studiów w trybie stacjonarnym.

Prestiż - 10%

  • Ocena przez kadrę akademicką – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry akademickiej (pracownicy uczelni, którzy uzyskali tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego w latach 2019-2023). W ocenie uwzględnia się również głosy oddane w badaniu przeprowadzonym w poprzednim roku. Badanie metodą CAWI, w podziale na trzy grupy (uczelnie akademickie, uczelnie niepubliczne i publiczne uczelnie zawodowe), realizowane przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”. Źródło: badanie własne (10%)

Absolwenci na rynku pracy - 20%

  • Wynagrodzenia absolwentów – ZMIANA METODOLOGII: wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane uwzględniają wynagrodzenia absolwentów w 2022 r. (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której brano pod uwagę wynagrodzenia absolwentów w pierwszym roku po graduacji). Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (10%)
  • Zatrudnienie absolwentów – ZMIANA METODOLOGII: wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2018-2021 w roku 2022 – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu uwzględniono średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której brano pod uwagę zatrudnienie absolwentów w pierwszym roku po graduacji). Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (10%)

Siła naukowa - 32%

  • Ewaluacja działalności naukowej – suma ocen (kategorii) nadanych poszczególnym dyscyplinom, które w danej uczelni podlegały ocenie KEN w ramach ewaluacji, ważona liczbą pracowników prowadzących działalność naukową w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej w ocenianych dyscyplinach (tzw. liczba N) i odniesiona do całkowitej liczby tych pracowników. Źródło: POL-on (10%)
  • Uprawnienia doktorskie i habilitacyjne – suma ważona uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego posiadanych przez uczelnię (2 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia posiada uprawnienie oraz 3 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora i 3 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora habilitowanego) według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (8%)
  • Rozwój kadry własnej – wskaźnik zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w latach 2022 i 2023 (tytuł profesora z wagą 2,0; stopień doktora habilitowanego z wagą 1,5 oraz stopień doktora z wagą 1,0) w relacji do liczby nauczycieli akademickich z tytułem profesora lub ze stopniem doktora habilitowanego lub doktora, zatrudnionych w uczelni na etacie według stanu na koniec roku. Źródło: POL-on (6%)
  • Kształcenie doktorantów w szkołach doktorskich – NOWY WSKAŹNIK mierzony jako relacja liczby doktorantów kształcących się w szkołach doktorskich prowadzonych przez uczelnię do liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych ze stopniem doktora habilitowanego lub tytułem profesora według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (4%)
  • Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach – wskaźnik zdefiniowany jako liczba wysokokwalifikowanej kadry akademickiej na uczelni (pracownicy badawczy i badawczo-dydaktyczni ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (4%)

Potencjał dydaktyczny - 18%

  • Dostępność kadry dla studentów – liczba nauczycieli akademickich zatrudnionych na etacie w grupach pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych (nauczyciele z tytułem profesora z wagą 2,0; nauczyciele ze stopniem doktora habilitowanego z wagą 1,7; nauczyciele ze stopniem doktora z wagą równą 1,4) w relacji do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą 0,6) według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (10%)
  • Akredytacje – wskaźnik mierzony liczbą posiadanych przez uczelnię aktualnych akredytacji i certyfikatów międzynarodowych, ważnych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą (przyznawanych do 2018 r.) oraz certyfikatów doskonałości kształcenia (przyznawanych obecnie przez PKA). Źródło: baza PKA oraz bazy międzynarodowych agencji akredytacyjnych (5%)
  • Różnorodność oferty kształcenia na studiach magisterskich – liczba prowadzonych kierunków studiów II stopnia i jednolitych magisterskich w relacji do liczby prowadzonych kierunków studiów I stopnia i jednolitych magisterskich. Źródło: POL-on (3%)

Innowacyjność i współpraca z gospodarką - 7%

  • Efektywność pozyskiwania środków finansowych na badania – ZMIANA METODOLOGII: suma środków finansowych na badania i rozwój pozyskanych w latach 2022-2023 w odniesieniu do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku. Wskaźnik uwzględnia zróżnicowanie kosztochłonności badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi (uwaga: ze względu na zmianę metody wyznaczania wartości wskaźnika, w bieżącej edycji rankingu wzięto średnią z wartości wskaźników obliczonych zgodnie z nową i poprzednią metodą, w której nie uwzględniano zróżnicowania kosztochłonności prowadzenia badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi). Źródła: POL-on i ankieta uczelni – dane ze sprawozdania PNT-01 (5%)
  • Studia podyplomowe – liczba słuchaczy studiów podyplomowych według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: ankieta uczelni (2%)

Umiędzynarodowienie - 13%

  • Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu na dzień 31.12.2023 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek studentów z zagranicy na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on (4%)
  • Studiujący w językach obcych – liczba studiujących w językach obcych w odniesieniu do ogółu studentów według stanu dzień 31.12.2023 (uwaga: uczelnie, w których odsetek studiujących w językach obcych wynosi co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on i ankieta uczelni (3%)
  • Nauczyciele akademiccy z zagranicy – liczba nauczycieli akademickich cudzoziemców w relacji do ogólnej liczby nauczycieli akademickich według stanu na dzień 31.12.2023 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek zagranicznych nauczycieli akademickich na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on i ankieta uczelni (1%)
  • Wymiana kadry akademickiej (wyjazdy) w ramach Programu Erasmus+ – liczba pracowników uczelni, którzy w 2023 r. wyjechali w ramach Programu Erasmus+ na co najmniej 5 dni do zagranicznego ośrodka akademickiego w relacji do ogólnej liczby nauczycieli akademickich (uwaga: uczelnie, w których relacja liczby mobilności do liczby pracowników uczelni osiągnęła wartość przynajmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: baza Erasmus+ (1%)
  • Wymiana studencka (wyjazdy) – liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on i ankieta uczelni (1,5%)
  • Wymiana studencka (przyjazdy) – liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on i ankieta uczelni (1,5%)
  • Wielokulturowość środowiska studenckiego – liczba krajów, z których pochodzi przynajmniej 10 studentów cudzoziemców, według stanu na dzień 31.12.2023. Źródło: POL-on (1%)

Partner
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partner Honorowy
Rankingu Szkół Wyższych 2024


Partnerzy Merytoryczni
Rankingu Szkół Wyższych 2024